FAQ
Har du en fråga? Kanske hittar du svaret här nedan. Vår FAQ är det snabbaste sättet att få hjälp. Här kan du läsa mer om vår returpolicy, hur du betalar för din beställning och vilka leveransmetoder vi har.
Om du inte får svar på din fråga är du mer än välkommen att kontakta oss på [email protected] eller +45 86 95 11 55. Vi hjälper dig så snabbt vi kan.
Varer
Vilka återförsäljare använder ni? add
Vi har återförsäljare i hela Sverige, så du kan alltid komma och se en vara med egna ögon i en butik.
Vad innebär det att varan uppfyller till en säkerhetsstandard? add
När en vara lever upp till en säkerhetsstandard innebär det att varan är godkänd av de senaste standarder som myndigheterna har fastlagt.
Får att bli godkänd ska varan genomgå en lång rad tester för att se till att den håller för vardagens alla användningsscenarion. På så sätt kan du vara helt säker på att en vara som uppfyller säkerhetsstandarden är det säkraste valet för dig och ditt barn.
Alla våra säkerhetsgrindar och större delen av våra andra produkter uppfyller de senaste och strängaste säkerhetsstandarder.
Därför kan du var helt trygg i att produkterna hjälper dig att ta hand om ditt barn. Du kan läsa mer om säkerhetsstandarderna för våra BabyDan säkerhetsgrindar och många andra BabyDan-produkter på sidan Säkerhetsstandarder.
Vad innebär det att varan är Oeko-Tex-certifierad? add
Om en vara är Oeko-Tex-certifierad innebär det att den är testad för hälsofarliga ämnen.
Oeko-Tex är en förening bestående av 18 oberoende forsknings- och testinstitut för ekologiska textilier och läder i Europa och Japan. Oeko-Tex står för att göra tester och riktlinjer som avgör om en textil- eller lädervara är ekologisk och fri från oönskade ämnen och kemikalier.
Oeko-Tex Standard 100 är en av världens mest kända märkningar för textilier. Om en textil har den här märkningen kan du vara helt säker på att inga delar av textilen innehåller skadliga ämnen. Nästan alla våra textilier är Oeko-Tex standard 100-certifierade eftersom ditt barns säkerhet är det absolut viktigaste för oss på BabyDan. Du kan till exempel köpa Oeko-Tex-certifierade badponchos och badhanddukar här.
Vad innebär FSC-certifierat trä? add
Om en vara är tillverkad av FSC-certifierat trä vet du att du kan köpa den med gott samvete.
Träet kommer nämligen från en FSC-skog där det inte fälls fler träd än skogen hinner reproducera. I FSC-skogar blir djur- och växtliv också skyddade och människor som arbetar i skogen är utbildade och får ordentlig säkerhetsutrustning och lön.
FSC är en internationell och ideell märkning till trä och papper. FSC är den enda globala märkningen till trä som har bred uppbackning från gröna organisationer som WWF, Greenpeace och Verdens Skove, sociala organisationer och verksamheter världen över.
BabyDan är ett FSC-certifierat företag då hållbarhet och säkerhet för den värld som våra barn ska växa upp i är vår hjärtefråga. Du kan exempelvis köpa BabyDan TORA säkerhetsgrind som är tillverkad av FSC-certifierat bokträ.
FSC:s officiella webbsida
Jag saknar en del till min produkt – vad gör jag? add
Om du behöver en reservdel till din säkerhetsgrind kan vi säkert hjälpa dig genom att skicka en ny del. Kontakta oss på [email protected].
Var dock uppmärksam på att inte alla reservdelar kan bytas ut. Exempelvis kan förmonterade plastfästen inte bytas ut eftersom de monteras under tryck och därför kommer inte säkerhetsgrinden leva upp till säkerhetsstandarderna efter att man bytt ut en del av den.
Om det är just den delen som du vill byta ut måste du köpa en ny säkerhetsgrind. Om du däremot behöver ett nytt handtag kan det i vissa fall bytas ut.
Kontakta oss på [email protected] för att få hjälp med att bedöma det.
Reklamation og returnering
Min produkt är skadad – vad gör jag? add
Det är aldrig roligt att ta emot ett paket som inte är komplett. Därför vill vi gärna hjälpa dig snarast möjligt så att du kan få det du har beställt.
Om ditt paket har skadats under leveransen ska du skicka ett mejl till vår kundservice på [email protected]. Bifoga följande uppgifter:
- Ordernummer
- Produktnamn
- Varunamn
- En bild på förpackningen med tydlig adress och paketnummer
- En bild på förpackningen invändigt och utvändigt
- Bilder som tydligt visar hur varan är packad – så att vi lättare kan se vad som har blivit fel. Ta gärna en bild rakt ner i den öppna kartongen.
- Bilder på den skadade produkten
Om du tror att produkten har skadats före leverans bör du skriva ett mejl till vår kundservice på shop@babydan.dk. Bifoga följande uppgifter:
- Ordernummer
- Produktnamn
- Varunummer
- Hur och varför problemet uppstod
- Bild eller video som tydligt visar problemet
- Bild på hela produkten
Jag har returnerat min vara men har inte fått återbetalning. add
Vi arbetar ständigt med att behandla dina returvaror så snabbt som möjligt. Vid hög belastning kan behandlingen ta upp till 14 dagar.
Vi hoppas att du har tålamod att vänta med att kontakta kundservice tills efter att 14 dagar har gått. Då har vi mer tid att behandla returvaror och andra ärenden. Återbetalningen sker till samma konto som du använde vid köpet.
Vad är statusen på min reklamation? add
Vi har fullt upp med att behandla din reklamation!
Vi behandlar reklamationer efter hand som de kommer in och vi kommer att behandla ditt ärende så snabbt vi bara kan.
Om det brådskar får du gärna ringa till vår kundservice i stället för att skicka ett nytt mejl. Du når oss på +45 86 95 11 55.
Kan jag byta en produkt? add
Om du vill byta en produkt ska du skicka den i retur så får du tillbaka pengarna exklusive kostnaden för returförsändelsen.
Lägg sedan en ny beställning på den produkt som du vill ha i stället för den returnerade. Du har 14 dagars ångerrätt från den dag du mottar din vara.
Hur returnerar jag en vara? add
Har du ångrat ditt köp? Oroa dig inte, du kan enkelt returnera varan för att få pengarna tillbaka. Kom bara ihåg att du inte kan få pengarna tillbaka för returportot. Du kan returnera varor från Baby-dan.se inom 14 dagar efter att du har mottagit paketet.
Om du vill returnera ditt paket lägger du de varor som du vill returnera tillbaka i paketet.
Fyll i och bifoga en standardreturblankett för enklare och snabbare hantering.
Här hittar du standardformuläret för återvändande.
Du måste betala kostnaden för att returnera varorna när du ångrar dig.
För att du ska kunna använda ditt önskade paketföretag för returen ingår ingen returetikett.
Du kan dock enkelt gå in på det paketleverantörsföretagets webbplats eller app och beställa, fylla i och skriva ut en paketetikett. Annars kan din lokala paketbutik hjälpa dig.
Paketet ska skickas till:
Baby Dan A/S
Niels Bohrs Vej 14
8670 Låsby
Danmark
OBSERVERA! Paketet måste skickas direkt till adressen. Paket som skickas till en pakettjänst kommer INTE att hämtas.
Stäng förpackningen noggrant. och lägg den nya förpackningsetiketten som du har skrivit ut ovanpå den gamla förpackningsetiketten. Det är ditt ansvar att ha ett kvitto på försändelsen.
Du får automatiskt pengarna tillbaka inom 14 dagar efter att vi har mottagit ditt returpaket.
Viktigt
Vi förväntar oss att du returnerar varorna så snart som möjligt efter att du har meddelat oss om din avbeställning, och du måste returnera dem inom 14 dagar efter din avbeställning.
Hur reklamerar jag en vara? add
Du kan vända dig till vår mejladress [email protected]. Kom ihåg att ange följande uppgifter:
- Varunummer
- Varunamn
- Varans ålder
- Varför du vill reklamera varan
- Bild på felet/skadan (om möjligt)
Om reklamationen rör sig om en produkt som du har köpt hos en av våra återförsäljare ska du kontakta återförsäljaren.
Fortrydelsesret
Hur byter jag min vara eller ångrar mitt köp? add
Om du ångrar ditt köp kan du returnera det. Då skickar du paketet i retur och får pengarna tillbaka med returförsändelsen.
Om du önskar att annullera din beställning ska du kontakta BabyDans kundservice på [email protected]. Då beställningen oftast packas och skickas samma dag som den läggs kan vi inte garantera en annullering. Om din beställning redan är packad och skickad och inte kan annulleras kan du i stället returnera köpet.
Du har 14 dagars ångerrätt från den dag du mottar din vara. Lägg sedan en ny beställning på den produkt som du vill ha i stället för den returnerade.
Hur kan jag förvänta att mina pengar betalas tillbaka för mina returvaror? add
Vi försöker alltid att behandla dina returvaror så snabbt som möjligt.
Vid högt tryck kan behandlingen ta upp till 14 dagar. Vi hoppas att du har tålamod att vänta med att kontakta kundservice tills efter att 14 dagar har gått. Då har vi mer tid att behandla din och andras returvaror.
Du får pengarna återbetalade till kontot som du använde till köpet.
Bestilling
Vad gör jag om jag inte har mottagit min orderbekräftelse? add
Om du inte har mottagit en orderbekräftelse en timme efter ditt köp bör du kontakta vår kund service på [email protected].
Kanske har det skett ett tekniskt fel som kundservice kan hjälpa dig med.
Det är fel uppgifter i min beställning – hur gör jag? add
Man kan skriva fel! Vi kan dessvärre inte ändra uppgifterna på din beställning på grund av bedrägeririsken.
Om du har skrivit fel e-postadress ska du komma ihåg att du får ett sms när ditt paket har anlänt.
Om du vill ha en ny leveransbekräftelse eller orderbekräftelse skickad till dig ska du kontakta vår kundservice på [email protected].
Jag har problem med att skicka min beställning – vad gör jag? add
Om du inte kan skicka din beställning kan det bero på olika saker.
Har du fyllt i alla obligatoriska fält med korrekt information? Eller har du glömt att klicka i fältet ”Jag har läst och accepterat villkoren”?
Om du betalar med Visa eller Mastercard skickas en kod till din mobil som du ska använda för att verifiera ditt köp. Kanske har du missat den?
Kan jag stoppa min beställning? add
Vi kan dessvärre inte stoppa din beställning när du väl har skickat den. Då gäller våra returvillkor och ångerrätt som du kan läsa mer om här.
Kan jag ändra eller lägga till produkter i en existerade beställning? add
Vi kan dessvärre inte ändra eller lägga till något till din beställning eller slå ihop två beställningar.
Vi vill gärna uppfylla våra leveranstider och därför hanterar vi din beställning inom kort att du har lagt den.
Om du glömde att lägga till en vara i din beställning får du lägga en beställning till.
Hur vet jag att min beställning har gått igenom? add
Så snart vi har mottagit din beställning skickar vi en orderbekräftelse till dig till din e-postadress.
Du får också ett mejl från oss när din beställning är packad och skickad. I detta mejl får du ett kolli-ID som du kan använda för att spåra ditt paket på Post Nord. Du kan spåra ditt paket på Post Nord webbsida.
Om du inte får någon orderbekräftelse kan det möjligtvis vara ett fel i din e-postadress. Om så är fallet kan du alltid kontakta vår kundservice och få hjälp. Kontakta oss på [email protected].
Kan jag beställa en vara som inte finns i lager just nu? add
Nej, du kan inte beställa en vara som inte finns på lager. Du kan se om varan finns i lager på varje produktsida. Om varan finns i lager står det ”I lager” vid sidan om en liten grön prick.
Om du vill köpa en vara som dessvärre inte finns i lager kan vi inte garantera att den kommer in i lager igen. Du kan prova att undersöka om varan är på lager hos en av våra återförsäljare.
Får jag ett kvitto på mitt köp? add
När du har genomfört betalningen mottar du en orderbekräftelse för ditt köp. Den skickas till din e-postadress.
Orderbekräftelsen fungerar både som kvitto och garantibevis. Om du har fler frågor kan du kontakta kundservice på [email protected].
Fragt & levering
Hur lång beräknas leveranstiden att vara? add
Vi har normalt en leveranstid på 2-5 dagar.
Leveranstiden beräknas från den dag du skickade din beställning.
Kan ni vänta med mina varor om jag inte är hemma? add
Om du vet att du inte är hemma när ditt paket planerar att levereras ska du kontakta Post Nord för att avtala att de ställer paketet utanför din dörr.
Babydan.se kan inte tillåta att Post Nord får ställa ditt paket på din adress utan din underskrift eftersom ansvaret för varorna är ditt så fort de har levererats.
Vad gör jag om jag inte har mottagit min beställning? add
Våra paket kommer i de allra flesta fall fram i tid, men under några perioder kan det ske förseningar, exempelvis innan jul.
Om du inte har mottagit din beställning kan du prova att spåra ditt paket via Post Nord Track & Trace. Använd ditt paketnummer som du har fått i mailet från Post Nord.
Om du har problem att spåra ditt paket bör du kontakta Post Nord. Annars är du välkommen att kontakta oss på [email protected] eller +45 86 95 19 72. Då ska vi försöka hjälpa dig.
Levererar ni utanför Sverige? add
Nej, vi levererar endast inom Sverige.
Vad gör jag om min vara är fellevererad? add
Det är mänskligt att göra fel. På baby-dan.se är det människor som packar din beställning och därför kan det dessvärre ibland bli fel. Det beklagar vi självklart.
Om du mottar en felaktig vara kan du kontakta kundservice på [email protected] eller ringa på +45 86 95 19 72. Då skickar vi självklart den rätta varan så snabbt vi kan.
Skicka den felaktiga varan i retur med returetiketten som medföljde orderbekräftelsen.
Vad betyder de olika leveransmetoderna? add
När du beställer en vara på babydan.se kan du antingen få den levererad med Post Nord till din privatadress eller pakkeshop.
Vid kassan kan du se vilken leveransmetod vi erbjuder till din beställning.
Vad kostar frakten? add
Om din beställning levereras med Post Nord är fraktkostnaden 89 kronor till pakkeshop.
Hjemmelevering: 99 kronor
Vid kassan kan du se vilken leveransmetod vi använder till ditt paket.
Påverkar COVID-19 leveransen av min beställning? add
Under coronakrisen upplever många företag och konsumenter att det är extra tryck på våra webbshoppar.
Det samma gäller för oss på babydan.se, men vi arbetar på högvarv för att kunna leverera ditt paket i tid.
Vi har också många riktlinjer för hur våra medarbetare arbetar för att minska smittorisken så mycket som möjligt.
Säkerhet är vår hjärtefråga och det gäller också när det kommer till våra medarbetare och din hälsa.
Var är mitt paket? add
När ditt paket skickas från vårt lager får du en leveransbekräftelse.
Leveransbekräftelsen innehåller ditt kolli-ID så att du kan spåra och följa ditt paket när som helst. Du kan spåra ditt paket på Post Nord webbsida.
Betaling
Vilka betalkort kan jag använda på babydan.se? add
På babydan.se tar vi emot:
- Mastercard & Visa
- Eurocard
- Visa Electron
Det tas inte ut någon avgift för betalning med ovanstående kort på baby-dan.se.